Ο Carl Orff βάσισε την παιδαγωγική του πρόταση στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής παιδείας, της αναγεννησιακής παράδοσης αλλά και στην μελέτη ανατολίτικων μουσικών παραδόσεων. Πίστευε ότι η μουσική παιδεία θα έπρεπε να ακολουθεί τα εξελικτικά στάδια του ανθρώπου. Τα παιδιά, από την άλλη μεριά, θα πρέπει να βιώσουν την ιστορική εξέλιξη της μουσικής για να μπορέσουν να αναπτύξουν την μουσικότητά τους. Ο Orff χρησιμοποίησε την λέξη "elemental" (στοιχειακή) για να αναφερθεί τόσο στη μουσική του πρωτόγονου ανθρώπου όσο και στην μουσική των μικρών παιδιών που είναι απλή και ακαλλιέργητη αλλά φυσική και επιδέχεται περαιτέρω ανάπτυξη. Η λέξη αυτή αναφέρεται στα βασικά στοιχεία της μουσικής και δεν πρέπει να συγχέεται με την λέξη "στοιχειώδης" που σημαίνει περιορισμένη επαφή με την μουσική. Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η ''συνήθεια'' παίζει ουσιαστικό ρόλο στις μουσικές επιλογές κάθε ατόμου. Καθένας προτιμάει την μουσική που έμαθε και συνήθισε να ακούει. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έχουν τα παιδιά πολλά και διαφορετικά μουσικά ακούσματα ώστε να μπορέσουν να εκτιμήσουν την παγκόσμια μουσική δημιουργία χωρίς προκαταλήψεις.

Η συνειδητοποίηση του ρυθμού είναι πρωταρχική σε κάθε μουσική δραστηριότητα. Ο Orff υποστηρίζει ότι ο ρυθμός πρέπει να συνειδητοποιηθεί αρχικά από το σώμα και μετά αν εκφραστεί μουσικά σε κάποιο όργανο. Εισάγει την έννοια του ρυθμού μέσω της κίνησης αλλά και μέσω του λόγου. Κάθε έννοια ρυθμού-ροής μέσα στο χρόνο αλλά και μέτρου απορρέει από την αρχαία ελληνική ποίηση (τονισμοί, μακρά, βραχέα, μέτρα, ίαμβος, τροχαίος, ανάπαιστος...). Έτσι ο λόγος και η κίνηση δένονται ιδανικά με τον ήχο και τη μουσική. Η δημιουργική επαφή με τη μουσική και κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας αυτοσχεδιασμού, ατομικού και ομαδικού, είναι ίσως η μεγαλύτερη ''επανάσταση'' στον χώρο της μουσικής παιδείας. Σ' ένα ιδανικό-κινητικό πρόγραμμα για την εκπαίδευση, που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, ο Orff επιλέγει την δημιουργική απασχόληση με την μουσική δίνοντας έτσι το στίγμα για το ρόλο της μουσικής στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε ατόμου. Ο αυτοσχεδιασμός και η ελεύθερη μουσική έκφραση έρχονται να αντικαταστήσουν την θεωρητική εκμάθηση κανόνων που ο στόχος της ήταν η ανάγνωση γραπτών μουσικών έργων αλλά όχι η ουσιαστική ενεργητική επαφή με την τέχνη της μουσικής. (απόσπασμα από το βιβλίο της Παυλίνας Λιάτσου η Μουσικοπαιδαγωγική τον 20ο αιώνα, εκδ. Ορφέας Νικολαϊδης)

Το Ινστιτούτο Carl Orff του Πανεπιστημίου Mozarteum στο Salzburg της Αυστρίας βρίσκεται σε ένα ειδυλλιακό τοπίο στα νότια της πόλης, Ιδρύθηκε από τον Orff πριν από 52 χρόνια δίπλα στον πύργο Frohnburg, o οποίος σήμερα λειτουργεί σαν ξενώνας των σπουδαστών.

Salzburg II IMG 0657       IMG 0933 IMG 0934  IMG 0935  Salzburg VIII

 το κάστρο         ο Πύργος Frohnburg   οι δάσκαλοι και οι δασκάλες των εργαστηρίων         wilhelm Keller και Carl Orff

 

 Σε αυτό παραδίδονται όλη τη χρονιά μαθήματα σε σπουδαστές και μαθητές μουσικής, κίνησης και παιδαγωγικής σύμφωνα με το πνεύμα του Carl Orff. Μαθήματα μουσικοκινητικής παρακολουθούν κατα τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και παιδιά της πόλης.

To καλοκαίρι υποδέχεται σπουδαστές από όλο τον κόσμο οι οποίοι θέλουν να μάθουν στοιχεία της μουσικοκινητικής αγωγής και να πάρουν μία γεύση από την εφαρμογή των ιδεών του Orff για τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών περίπου 50 χρόνια μετά. Πως διαμορφώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, αν αλλοιώθηκαν ή παραμένουν το ίδιο επίκαιρες.

 Φέτος το καλοκαίρι οι δύο μουσικοπαιδαγωγοί του εργαστηρίου Χαρά και Μουσική η Κατερίνα και η Μαρία είχαν την τύχη να συμμετάσχουν στα θερινά μαθήματα του Ινστιτούτου Orff.  Πολλές μουσικές εμπειρίες και οι γνώσεις καθώς και όμορφες στιγμές με μουσικοπαιδαγωγούς από όλο τον κόσμο μας συνόδεψαν κατά την επιστροφή μας στη Θεσσαλονίκη και στην Περαία.

Salzburg v        Salzburg Ivi  Salzburg XXjpg SalzburgI   Salzburg III S IMG 0871

 

 

Η μουσικοκινητική αγωγή σύμφωνα με το σύστημα Orff, αλλά και με τις νεώτερες απόψεις  σύγχρονων μουσικοπαιδαγωγών και φιλοσόφων αποτελούσε στα 10 χρόνια λειτουργίας της Χαράς και Μουσικής και θα συνεχίσει και στο μέλλον να αποτελεί συστατικό στοιχείο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της. Με μεγάλη ικανοποίηση παρακολουθώντας τα καλοκαιρινά σεμινάρια  στο Ινστιτούτο Orff διαπιστώσαμε και πειστήκαμε ότι ακολουθούμε ήδη τις πιο καινοτόμες ιδέες στο χώρο της Μουσικής Παιδαγωγικής και φυσικά χαιρόμαστε πολύ που αυτό αντακλάται στην πρόοδο και συμμετοχή των μαθητών μας!

 

 

 

savatto-parea

 Τα τμήματα της Χαράς και Μουσικής

Καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου λειτουργούν τα τακτικά τμήματα  Μουσικής Αγωγής και Προπαιδείας για βρέφη, παιδιά και εφήβους. Τα προγράμματα μουσικής διδασκαλίας είναι εναρμονισμένα με τις πιο σύγχρονες μουσικο-παιδαγωγικές ιδέες. Προσφέρονται μαθήματα βιολιού και πιάνου για παιδιά ηλικίας από 4 ετών και μαθήματα κιθάρας, φλογέρας  και κρουστών.

Περισσότερα

IMG 1824 300px

Εκδηλώσεις και εργαστήρια για παιδιά

Μικρές δράσεις με αφορμή μια μουσική, έναν πίνακα, ένα βιβλίο ή ήθη και έθιμα της κάθε εποχής. Μιάμιση ώρα γεμάτη με μουσικές και ιστορίες, αλλά και υγιεινό σπιτικό κέρασμα για όλα τα παιδιά. Μουσικές και θεατρικές παραστάσεις για όλη την οικογένεια. Παρουσιάσεις βιβλίων, αφηγήσεις παραμυθιών και άλλες πολλές ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις ομορφάινουν τα σαββατοκύριακα μικρών και μεγάλων.

Περισσότερα...

  Μουσικο-παιδαγωγικά Προγράμματα

Μικροί κύκλοι μαθημάτων

Τα μαθήματα της Χαράς και Μουσικής στην πλειοψηφία τους είναι ετήσια.Το πρόγραμμα Μουσικής για βρέφη 4-18 μηνών  πραγματοποιείται σε πεντάμηνους κύκλους. Ξεκινά τον Οκτώβριο και μπορεί να συμπληρωθεί με ένα μικρότερο κύκλο τρίμηνης διάρκειας.

περισσότερα

 

 

 

Πρόσφατες αναρτήσεις στην ιστοσελίδα

Powered by mod LCA

 

Μουσική για παιδιά

 IMG 1661Είναι πολύ εύκολο να παρατηρήσουμε πόσο πολύ τα παιδιά αγαπούν τη μουσική. Αγαπούν να τραγουδούν και να χορεύουν, να περπατούν στο ρυθμό και να παίζουν κρουστά όργανα. Αισθάνονται τη μουσική και μαγεύονται από τα μουσικά όργανα. Λατρεύουν τα παιδικά παραμύθια, τα παιδικά τραγούδια, τα παιδικά παιχνίδια.

Η έμφυτη μουσικότητα των παιδιών χρειάζεται ερέθισμα και ενίσχυση με ευχάριστες και απλές μουσικές ευκαιρίες. Στο εργαστήρι μουσικής δημιουργικής απασχόλησης «Χαρά και Μουσική» στην Περαία Θεσσαλονίκης, σε ένα χώρο όμορφο και οικείο δίνονται οι ευκαιρίες στα παιδιά να παρακολουθήσουν μαθήματα μουσικής  ανάλογα με την ηλικία και το ταλέντο τους .

Οι γονείς επιλέγουν πλέον την δημιουργική απασχόληση των παιδιών στον ελεύθερό τους χρόνο για να δώσουν ευκαιρίες για μάθηση αλλά και ψυχαγωγία. Η μουσική για παιδιά είναι μια από αυτές τις απασχολήσεις και δίνει την ευκαιρία στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας αλλά και σε βρέφη 6-18 μηνών  να εκφραστούν με δραστηριότητες μουσικοκινητικής, ηχοϊστορίες, ακρόασης, παιδικής ορχήστρας και φωνητικών πειραματισμών.

Τα οφέλη της μουσικής προπαιδείας ( με τις ιδέες του Orff, Dalcroze, Codaly, Gordon και άλλων σύγχρονων μουσικοπαιδαγωγών) είναι σημαντικά για τα παιδιά γιατί δίνεται τη δυνατότητα για επικοινωνία, έκφραση συναισθημάτων, ανάπτυξη των ικανοτήτων και της διαφορετικότητας και ολοκλήρωση της προσωπικότητας.

Στο εργαστήρι μουσικής δημιουργικής απασχόλησης  Χαρά και Μουσική, μόλις 20 χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη στην Περαία του δήμου Θερμαϊκού κάθε χρόνο συμμετέχουν βρέφη  από 6 μηνών έως και παιδιά στην εφηβεία, αλλά και ενήλικες στα διάφορα τμήματα μουσικής που επιλέγουν, παίρνουν μέρος στα μουσικά δημιουργικά εργαστήρια του Σαββάτου κατά τη διάρκεια της χρονιάς αλλά και στα εξειδικευμένα  μουσικοπαιδαγωγικά προγράμματα  που απευθύνονται σε παιδικούς σταθμούς και σχολεία καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς και της καλοκαιρινής απασχόλησης των παιδιών σχολικής ηλικίας. Και επειδή βέβαια η μουσική με τα παιδιά είναι χαρά και για τους μεγάλους, για αυτό κάθε χρόνο παίρνουν μια γεύση των μουσικών δράσεων με τους γιορτινούς αποχαιρετισμούς τα Χριστούγεννα και το καλοκαίρι.

Μπορείτε να συμπληρώσετε αν επιθυμείτε το δελτίο ελεύθερης εισόδου για να συμμετάσχετε εσείς και το παιδί σας σε ένα τμήμα μουσικής που θα επιλέξετε και να έχετε την εμπειρία της Χαράς και Μουσικής!


Αρχή