Ο Carl Orff βάσισε την παιδαγωγική του πρόταση στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής παιδείας, της αναγεννησιακής παράδοσης αλλά και στην μελέτη ανατολίτικων μουσικών παραδόσεων. Πίστευε ότι η μουσική παιδεία θα έπρεπε να ακολουθεί τα εξελικτικά στάδια του ανθρώπου. Τα παιδιά, από την άλλη μεριά, θα πρέπει να βιώσουν την ιστορική εξέλιξη της μουσικής για να μπορέσουν να αναπτύξουν την μουσικότητά τους. Ο Orff χρησιμοποίησε την λέξη "elemental" (στοιχειακή) για να αναφερθεί τόσο στη μουσική του πρωτόγονου ανθρώπου όσο και στην μουσική των μικρών παιδιών που είναι απλή και ακαλλιέργητη αλλά φυσική και επιδέχεται περαιτέρω ανάπτυξη. Η λέξη αυτή αναφέρεται στα βασικά στοιχεία της μουσικής και δεν πρέπει να συγχέεται με την λέξη "στοιχειώδης" που σημαίνει περιορισμένη επαφή με την μουσική. Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η ''συνήθεια'' παίζει ουσιαστικό ρόλο στις μουσικές επιλογές κάθε ατόμου. Καθένας προτιμάει την μουσική που έμαθε και συνήθισε να ακούει. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έχουν τα παιδιά πολλά και διαφορετικά μουσικά ακούσματα ώστε να μπορέσουν να εκτιμήσουν την παγκόσμια μουσική δημιουργία χωρίς προκαταλήψεις.
Η συνειδητοποίηση του ρυθμού είναι πρωταρχική σε κάθε μουσική δραστηριότητα. Ο Orff υποστηρίζει ότι ο ρυθμός πρέπει να συνειδητοποιηθεί αρχικά από το σώμα και μετά αν εκφραστεί μουσικά σε κάποιο όργανο. Εισάγει την έννοια του ρυθμού μέσω της κίνησης αλλά και μέσω του λόγου. Κάθε έννοια ρυθμού-ροής μέσα στο χρόνο αλλά και μέτρου απορρέει από την αρχαία ελληνική ποίηση (τονισμοί, μακρά, βραχέα, μέτρα, ίαμβος, τροχαίος, ανάπαιστος...). Έτσι ο λόγος και η κίνηση δένονται ιδανικά με τον ήχο και τη μουσική. Η δημιουργική επαφή με τη μουσική και κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας αυτοσχεδιασμού, ατομικού και ομαδικού, είναι ίσως η μεγαλύτερη ''επανάσταση'' στον χώρο της μουσικής παιδείας. Σ' ένα ιδανικό-κινητικό πρόγραμμα για την εκπαίδευση, που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, ο Orff επιλέγει την δημιουργική απασχόληση με την μουσική δίνοντας έτσι το στίγμα για το ρόλο της μουσικής στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε ατόμου. Ο αυτοσχεδιασμός και η ελεύθερη μουσική έκφραση έρχονται να αντικαταστήσουν την θεωρητική εκμάθηση κανόνων που ο στόχος της ήταν η ανάγνωση γραπτών μουσικών έργων αλλά όχι η ουσιαστική ενεργητική επαφή με την τέχνη της μουσικής. (απόσπασμα από το βιβλίο της Παυλίνας Λιάτσου η Μουσικοπαιδαγωγική τον 20ο αιώνα, εκδ. Ορφέας Νικολαϊδης)
Το Ινστιτούτο Carl Orff του Πανεπιστημίου Mozarteum στο Salzburg της Αυστρίας βρίσκεται σε ένα ειδυλλιακό τοπίο στα νότια της πόλης, Ιδρύθηκε από τον Orff πριν από 52 χρόνια δίπλα στον πύργο Frohnburg, o οποίος σήμερα λειτουργεί σαν ξενώνας των σπουδαστών.
το κάστρο ο Πύργος Frohnburg οι δάσκαλοι και οι δασκάλες των εργαστηρίων wilhelm Keller και Carl Orff
Σε αυτό παραδίδονται όλη τη χρονιά μαθήματα σε σπουδαστές και μαθητές μουσικής, κίνησης και παιδαγωγικής σύμφωνα με το πνεύμα του Carl Orff. Μαθήματα μουσικοκινητικής παρακολουθούν κατα τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και παιδιά της πόλης.
To καλοκαίρι υποδέχεται σπουδαστές από όλο τον κόσμο οι οποίοι θέλουν να μάθουν στοιχεία της μουσικοκινητικής αγωγής και να πάρουν μία γεύση από την εφαρμογή των ιδεών του Orff για τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών περίπου 50 χρόνια μετά. Πως διαμορφώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, αν αλλοιώθηκαν ή παραμένουν το ίδιο επίκαιρες.
Φέτος το καλοκαίρι οι δύο μουσικοπαιδαγωγοί του εργαστηρίου Χαρά και Μουσική η Κατερίνα και η Μαρία είχαν την τύχη να συμμετάσχουν στα θερινά μαθήματα του Ινστιτούτου Orff. Πολλές μουσικές εμπειρίες και οι γνώσεις καθώς και όμορφες στιγμές με μουσικοπαιδαγωγούς από όλο τον κόσμο μας συνόδεψαν κατά την επιστροφή μας στη Θεσσαλονίκη και στην Περαία.
Η μουσικοκινητική αγωγή σύμφωνα με το σύστημα Orff, αλλά και με τις νεώτερες απόψεις σύγχρονων μουσικοπαιδαγωγών και φιλοσόφων αποτελούσε στα 10 χρόνια λειτουργίας της Χαράς και Μουσικής και θα συνεχίσει και στο μέλλον να αποτελεί συστατικό στοιχείο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της. Με μεγάλη ικανοποίηση παρακολουθώντας τα καλοκαιρινά σεμινάρια στο Ινστιτούτο Orff διαπιστώσαμε και πειστήκαμε ότι ακολουθούμε ήδη τις πιο καινοτόμες ιδέες στο χώρο της Μουσικής Παιδαγωγικής και φυσικά χαιρόμαστε πολύ που αυτό αντακλάται στην πρόοδο και συμμετοχή των μαθητών μας!